Przejdź do treści

Promocja strony WWW

Bannery i buttony

Wymień się buttonami lub bannerami z jak największą liczbą stron, a szczególnie tych bardziej znanych (inna sprawa jak namówić ich właścicieli do wymiany :-). Jeśli trudno Ci znaleźć chętnych, możesz się zapisać do jednego bądź nawet kilku systemów wymiany bannerów (adresy znajdziesz w rozdziale: Darmowe komponenty). Taka wymiana polega na tym, że umieszczasz na swojej stronie (albo lepiej na wszystkich podstronach) banner systemowy, który powoduje wyświetlanie reklam innych uczestników systemu, a w zamian za to Twój banner jest wyświetlany na innych stronach. Podstawą oceny przydatności takiego systemu jest tzw. ratio - np. ratio = 2:1 oznacza, że na każde 2 wyświetlenia bannerów systemowych na Twoich stronach, otrzymasz 1 wyświetlenie Twojego bannera u innych uczestników systemu. Zatem im wyższa jest druga liczba ratio (w stosunku do pierwszej), tym lepiej, bo Twój banner będzie częściej wyświetlany. Następne pojęcie z tym związane to CTR - jest to procentowy stosunek ilości kliknięć w banner do ilości jego wyświetleń. Im wyższy CTR, tym wyższa skuteczność reklamy. Przy czym należy zauważyć, że są dwa rodzaje wskaźnika CTR: Twojego banneru wyświetlanego na innych stronach (skuteczność Twojej reklamy) oraz bannerów wyświetlanych w Twoim serwisie (skuteczność reklamy na stronach Twojego serwisu). Z naszego punktu widzenia znaczenie ma tylko pierwszy z nich, ale wiele systemów wymiany wymaga również, aby drugi wskaźnik był na określonym poziomie. Często od tego zależy także, czy Twój banner będzie wyświetlany na popularnych stronach - z wysokim CTR - czy na takich, gdzie ilość kliknięć (skuteczność reklamy) jest niewielka.

Jednak wymiana bannerem czy buttonem z wieloma serwisami to nie wszystko. Aby zachęcić użytkowników do klikania w banner, należy go odpowiednio przygotować. Samo statyczne logo serwisu to bardzo zły pomysł. Wskazane jest tutaj używanie animacji, jaskrawych kolorów, które od razu zwracają uwagę oraz napisów zachęcających do klikania. Nie należy jednak z tym przesadzać, ponieważ możemy paść ofiarą zjawiska tzw. ślepoty bannerowej (ang. banner blindness), polegającego na tym, że internauci podświadomie zaczynają pomijać wzrokiem wszelkie grafiki, które przypominają reklamy, tzn. mają standardowo przypisywane do reklam wymiary, bardzo jaskrawe kolory lub zbyt natarczywą animację. Tekst na bannerze powinien być w miarę krótki - zostawienie pewnych niedopowiedzeń może dodatkowo zachęcić do odwiedzin. Dobrze jest dobrać właściwe wyrazy na reklamie: umieszczenie napisu "za darmo" da raczej lepsze rezultaty niż np. "zadłuż się" :-). Obserwacje wykazały, że zwykle lepsze efekty przynosi zaprezentowanie wybranego produktu niż całego serwisu. Np. jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz przygotować reklamę kilku promocyjnych produktów, zawierającą ich nazwę, zdjęcie, cenę oraz przycisk "Kup" albo "Do koszyka", który od razu zachęci użytkownika do wykonania konkretnej akcji. Często dobre rezultaty dają bannery imitujące różnorakie kontrolki i okna dialogowe systemu Windows - np. przycisk OK, rozwijane menu, które zachęca do sprawdzenia co jest dalej albo pole z częściowo zakrytym tekstem i z widocznymi suwakami do przewijania treści (użytkownik chcąc zatwierdzić wybór przyciskiem OK, rozwinąć menu lub przesunąć suwaki, podświadomie kliknie banner, co spowoduje przejście do Twojego serwisu). Oczywiście powstają tutaj kontrowersje, czy nie stanowi to pewnego rodzaju próby oszukania użytkownika, jednak jeżeli kliknie on już na tak spreparowaną reklamę, można zwykle założyć, że był zainteresowany treściami na niej zawartymi. W każdym jednak przypadku reklama na bannerze nie powinna sugerować dotarcia do innych treści, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Co prawda atrakcyjne hasła mogą zachęcić użytkowników do klikania, ale jeśli potem nie otrzymają tego, czego oczekiwali, szybko opuszczą serwis, a nawet mogą do niego zupełnie stracić zaufanie, więc zapewne nigdy już nie powrócą. Nie będę tutaj więcej się nad tym rozwodził, ponieważ w sieci znajdziesz mnóstwo artykułów opisujących jak zrobić skuteczny banner. Często są one zamieszczone nawet na stronach systemów wymiany bannerów.

Ważne jest, aby przestrzegać przyjętych wymiarów bannerów (468x60 lub 400x50 pikseli - ten drugi rozmiar przyjął się szczególnie w polskim Internecie) oraz buttonów (88x31 pikseli). Pilnuj również, aby pliki bannerów i buttonów nie miały zbyt dużej objętości, ponieważ wydłuża to wczytywanie strony i zmniejsza prawdopodobieństwo kliknięcia. Zmniejszenie objętości można uzyskać przez kompresję graficzną obrazków, którą obsługuje praktycznie każdy bardziej zaawansowany program graficzny.

Nie bój się przesadnie konkurencji - wymiana linków może przynieść pozytywny rezultat szczególnie na stronach o podobnej tematyce. Raczej trudno będzie znaleźć czytelników, którzy zechcieliby przenieść się na stronę np. o motoryzacji, poprzez kliknięcie linku na stronie z wierszami :-). Zyskujesz na tym podwójnie: czytelnicy będą mogli przenieść się na Twoją stronę bezpośrednio z innych serwisów, a ponadto podniesiesz swoją pozycję na listach wyszukiwania (dzięki pojawieniu się nowych linków do Twojej strony WWW).

Zobacz także

Komentarze

Zobacz więcej komentarzy