Promocja strony WWW

W tym rozdziale dowiesz się...

Wstęp

To co przeczytałeś do tej pory w tym kursie wystarcza teoretycznie do opublikowania swoich dokonań w Internecie. Niestety każdy nowy serwis boryka się zwykle z tym samym problemem: w jaki sposób zwiększyć odwiedziny swojej strony? Zakładam, że pisząc własną stronę WWW Twoim celem było pokazanie jej jak największej liczbie gości, zatem ten problem dotyczy również Ciebie. Jest wiele sposobów promowania swojego dzieła. Jedne są mniej wyszukanie, inne bardziej, a są nawet takie którymi zajmują się wielkie firmy internetowe i pobierają za to duże wynagrodzenia. Jednak są pewne elementarne metody - zupełnie darmowe, choć wymagają niejednokrotnie poświęcenia dużo własnego czasu - dostępne dla każdego.

Odpowiednia treść

Zdawać by się mogło, że ten punkt jest oczywisty, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę jak dużą ma on wagę. Najprościej można powiedzieć, że strona o nieciekawej i zbyt krótkiej treści praktycznie nie da się bardziej wypromować. Są oczywiście wyjątki, np. strony oferujące u siebie darmowe i bardzo przydatne rzeczy. Jednak niewłaściwy dobór treści serwisu może przekreślić wszystkie pozostałe i czasem bardzo czasochłonne metody promocji. Dlatego radzę nie bagatelizować tego punktu! A oto podstawowe błędy:

Interesuje mnie wszystko...

O co chodzi? Wiele osób nie bardzo wie na początku o czym miałaby być ich strona. W konsekwencji tworzą pewien zlepek tematów - wszystkiego po trochę. Łatwo rozpoznać taką stronę, bo autorzy często już na wstępie piszą, że jest to strona o wszystkim. Taka strategia rzadko pozwala uzyskać dobre rezultaty, bo internauci wchodzą na jakąś konkretną stronę w poszukiwaniu ściśle określonych informacji i zwykle nie są zainteresowani "wszystkim", co autor chciał pokazać. Dlatego dużo lepiej skupić się na wybranym temacie, a nie na wszystkim naraz.

Oczywiście i od tej zasady są wyjątki: jeśli serwis jest prowadzony fachowo przez dużą grupę specjalistów i zawiera obszerną wiedzę, potrafi przyciągnąć czytelników. Niestety początkujący webmasterzy nie mają takich możliwości. Zastanów się, czy warto konkurować z największymi portalami wielotematycznymi i czy jest cień szansy, żeby tą walkę wygrać?

Interesuje mnie to co wszystkich...

Nie zawsze wybór popularnej tematyki strony jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli coś interesuje wielu ludzi, to prawdopodobnie w Internecie jest masa stron o takiej tematyce. W tym gąszczu na pewno są strony bardzo wartościowe, które już wcześniej zdobyły renomę i po prostu trudno Ci będzie z nimi rywalizować bez ściśle sprecyzowanego planu rozwoju. To trudna praca i bez doświadczenia może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Dobrym pomysłem może być wcześniejsze wybadanie rynku - po prostu odszukaj wszystkie strony potencjalnej konkurencji i oceń czy masz szansę wśród nich się wybić.

Mam słomiany zapał...

No, tutaj nie będę mógł Ci pomóc. Prowadzenie własnej dobrej strony WWW to naprawdę trudne, pracochłonne i czasochłonne zadanie. Jeśli strona będzie martwa i nie będzie na niej aktualizacji, stracisz czytelników. Dobrze jest informować o wprowadzonych zmianach na stronie głównej lub przez e-mail (tylko jeśli użytkownicy wyrażą na to zgodę).

Chcę się tylko pochwalić...

No tak, stron tego typu jest naprawdę dużo w Internecie, ale ile z nich jest naprawdę popularnych? Zatem zastanów się czy warto umieszczać w sieci króciutką stronę, w której opisujesz wyłącznie własną osobę. Oczywiście nie ma w tym nic złego... jeśli robisz to tylko na użytek znajomych i rodziny, którzy mogliby być tym zainteresowani. Nie oczekuj jednak, że uda Ci się łatwo przyciągnąć na taką stronę masę internautów. Nie zrozum mnie źle - nie próbuję Cię tutaj przekonać, żeby absolutnie nie zamieszczać na stronie żadnych informacji osobistych, chodzi tylko o to, żeby to nie były jedyne informacje. Chyba każdy woli czytać teksty konkretnej istniejącej osoby, która ma jakieś imię, wiek, zainteresowania i miejsce zamieszkania - rodzi to pewną więź pomiędzy czytelnikami a autorem. Dlatego dobrze jest napisać coś o sobie w jednym z rozdziałów serwisu.

Znowu i w tym wypadku są wyjątki. W Internecie dość dużą popularnością cieszą się tzw. blogi. W najprostszych słowach są to internetowe pamiętniki. Autorzy zamieszczają w nich regularnie opisy swoich osobistych przeżyć z każdego dnia. Prowadzenie takiej strony jest jednak dość trudne, ponieważ jest duża konkurencja w tej dziedzinie. Dodatkowo taka strona zmusza do systematyczności. Jeśli uda Ci się przyciągnąć na stronę czytelników, nie możesz ich zawieść, przestając ją aktualizować. A poza tym pozostaje rzecz najważniejsza: nie każdy jest literatem i nie każdy potrafi pisać ciekawie o swoim życiu tak, aby zainteresować tym nie tylko siebie, ale przede wszystkim innych. Tym niemniej taka forma serwisu internetowego przynosi autorom dużą satysfakcję.

Niech czytają i będą mi wdzięczni...

Chyba już wiesz o co chodzi z tym cytatem powyżej? Nigdy nie traktuj swoich czytelników z góry. Zawsze odnoś się do nich z szacunkiem, nawet jeśli mają jakieś głupie - Twoim zdaniem - problemy. Jeśli nie zamierzasz regularnie odpowiadać na listy, lepiej zapomnij o prowadzeniu własnej strony WWW.

Słyszałem, że można na tym zarobić...

Z takim podejściem nic nie wskórasz. Żeby zarobić, najpierw musisz przyciągnąć czytelników, więc tak czy inaczej musisz stworzyć ciekawą stronę. Nawet jeśli uda Ci się wypromować serwis, nie licz na to, że z nieba automatycznie zaczną spadać sztabki złota. Jeśli chodzi Ci tylko o to, jest wiele lepszych, szybszych i efektywniejszych sposobów aby osiągnąć ten cel. Przygotuj się na pracę całkowicie społeczną i nie licz na to, że od razu wszyscy będą Ci za nią wdzięczni.

Idealny temat (?)

Jaki temat strony zatem najlepiej wybrać? To wbrew pozorom bardzo trudne pytanie. Idealnym rozwiązaniem byłoby wymyślenie czegoś na tyle oryginalnego, że w danej chwili w Internecie jest mało serwisów na ten temat, ale jednocześnie na tyle popularnego, żeby mogła być tym zainteresowana większa grupa ludzi. Niestety nie zawsze można to pogodzić. Jednak pamiętaj, że rynek zawsze należy do pionierów - jak ktoś jest pierwszy, to nie ma konkurencji! Oczywiście chyba nikt rozsądny nie wyobraża sobie dobrowolnego prowadzania strony WWW o tematyce, która go zupełnie nie interesuje. Taki wybór wcześniej czy później musi się skończyć porażką.

Jak widzisz wybór odpowiedniego tematu strony wcale nie jest łatwy, ale zawsze warto poświęcić na to nawet trochę więcej czasu i wszystko dokładnie przemyśleć, bo korzyści mogą być ogromne. Zatem jeśli pomimo wielu zabiegów marketingowych Twoja strona nadal nie jest wystarczająco popularna, zastanów się czy problem nie tkwi właśnie w nieodpowiedniej tematyce serwisu. W każdym przypadku należy bezwzględnie przestrzegać praw autorskich! Umieszczenie we własnym serwisie cudzej własności intelektualnej bez wiedzy i zgody autora, może szybko powiększyć zasoby strony, ale po wykryciu oszustwa, Twój serwis może zniknąć z Internetu z dnia na dzień. W ekstremalnych sytuacjach możesz mieć nawet problemy prawne. Uwagi te nie dotyczą wyłącznie treści tekstowej, lecz także grafiki. Jeśli chcesz zapożyczyć coś unikalnego z innej strony, spytaj o zgodę autora, a przynajmniej podaj adres źródła.

Projekt graficzny

Ten punkt jest również niezwykle ważny. W dzisiejszym Internecie jest taki natłok informacji, że bardzo trudno się w nim przebić. Właśnie przyjazny projekt serwisu może być czynnikiem decydującym, że ktoś zacznie czytać Twoją stronę a nie konkurencji. Z drugiej strony rażąco zły projekt może odstraszać potencjalnych czytelników i wtedy nic nie pomoże odpowiedni dobór treści. Internauci stali się bardziej wymagający. Nie łatwo zaspokoić ich gusta. Nie chodzi o to, żeby Twoja strona była arcydziełem sztuki webdesignerskiej, ale dobrze jest trzymać się przynajmniej elementarnych zasad projektowania tak, aby wygląd serwisu już na wstępie nie odrzucał odwiedzających (podstawowe zasady projektowania layoutu strony znajdziesz w rozdziale: Jak zrobić dobrą stronę). Dobrym pomysłem może być konsultowanie każdego etapu swojej pracy z innymi. Można np. poddać stronę do oceny na forum dyskusyjnym jednego z wielu popularnych serwisów webmasterskich. Oczywiście narażamy się wtedy na drwiny ludzi którym tylko o to chodzi, ale z drugiej strony możemy otrzymać bardzo pomocne wskazówki od prawdziwych specjalistów. Nie oburzaj się jeśli ktoś wytknie Ci pewne błędy. Dzięki konstruktywnej krytyce możesz znacznie udoskonalić swój serwis.

Rejestracja w wyszukiwarkach

Pierwsze co należy zrobić po wprowadzeniu strony do Internetu i jej przetestowaniu, to zarejestrować ją w najpopularniejszych katalogach, a szczególnie wyszukiwarkach sieciowych. W obecnej chwili najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce to: Google, Onet.pl i Wirtualna Polska. Możesz to na bieżąco kontrolować na stronie ranking.pl. Dlatego właśnie na tych trzech wyszukiwarkach należy skupić największą uwagę, bo zdecydowana większość polskich użytkowników używa właśnie ich. Od pozycji na ich listach wyszukiwania zależy w głównej mierze popularność Twojego serwisu.

Chociaż tak duża ilość ruchu internetowego pochodzi od wyszukiwarek, nie należy bagatelizować roli katalogów stron WWW. Dzięki nim roboty wyszukiwarek (specjalne programy sieciowe, które odwiedzają strony w Internecie wskazywane przez odsyłacze, żeby przekazać później dane zebrane o nich do wyszukiwarek i aby te mogły pokazać je w swoich wynikach wyszukiwania) będą mogły dotrzeć do Twojej strony i zaindeksować ją. Poza tym dla niektórych stron będących daleko na listach wyszukiwania, katalogi stron są praktycznie jedyną metodą zapewnienia wzrostu popularności. Ważne, żeby dodawać stronę do właściwych kategorii katalogu. Jest jeszcze jedna zaleta płynąca z rejestracji stron w katalogach: niektóre wyszukiwarki (np. Google) tworzą swoje rankingi na podstawie ilości zewnętrznych linków prowadzących to Twojej strony. Katalogi to właśnie takie linki, mające jeszcze tą cechę, że są dobrze znane wyszukiwarkom i traktowane często jako baza stron do indeksacji.

Pozycjonowanie

Pod tym tajemniczym hasłem kryją się wszelkie metody, mające na celu podniesienie pozycji strony w rankingach wyszukiwarek. Niestety nie ma tu jednego uniwersalnego sposobu, który skutkowałby w każdej wyszukiwarce. Wiedza ta jest tak rozległa, a niektóre sposoby pozycjonowania tak czasochłonne, że za profesjonalną usługę tego typu trzeba zapłacić naprawdę dość duże pieniądze. Są jednak pewne podstawowe zasady, które mogą w tym pomóc:

Znaczniki META

<meta name="Keywords" content="słowa kluczowe">

Dla większości wyszukiwarek ten znacznik ma kluczowe znaczenie (w końcu nawet tak się nazywa - słowa kluczowe :-). W jaki sposób określić właściwe słowa kluczowe? To proste: wyobraź sobie, że zapomniałeś adresu swojej strony (wiem, że to mało prawdopodobne :-). Teraz pomyśl chwilę, jakie wyrazy jak najlepiej opisujące tematykę strony wpisałbyś w wyszukiwarce, aby odnaleźć "zgubę", a potem wpisz je w powyższym znaczniku. Oczywiście chodzi tutaj o słowa kluczowe, które pozwolą odnaleźć stronę nie tylko Tobie, ale przede wszystkim innym czytelnikom, którzy mogą nie posiadać pewnej specyficznej i szczegółowej wiedzy na jej temat, którą Ty posiadasz, jako jej autor(ka). W tym celu możesz poprosić znajomych lub nawet użytkowników jakiegoś forum dyskusyjnego o sugestie. Pamiętaj jednak, że słowa kluczowe nie mogą być oderwane od właściwej treści strony, bo może to zostać uznane za spam.

Główną rolę grają słowa kluczowe na stronie głównej (index.html), ale nie należy ich pomijać na pozostałych stronach, bo stanowią one dodatkową szansę na nowe odwiedziny serwisu. Na każdej podstronie wyrazy kluczowe powinny być inne - odpowiednie do treści, która się tam znajduje.

Nie należy zbyt często powtarzać jednakowych słów kluczowych na tej samej stronie, bo większość wyszukiwarek uznaje to za oszustwo i efekt jest odwrotny do oczekiwanego - niższa pozycja w rankingu. Długość tego znacznika to 75 do 1024 znaków (należy się trzymać w tych granicach), wliczając spacje i znaki interpunkcyjne, a nie tylko litery. Warto pamiętać, że górna z wymienionych wartości obecnie nie jest akceptowana przez większość wyszukiwarek, więc wpisywanie aż tak długiego tekstu nie ma większego sensu. Wyrazy o większym znaczeniu należy umieszczać na początku listy.

Obecnie wyszukiwarka Google w ogóle nie uwzględnia tego znacznika przy indeksowaniu stron, a zatem jego rola staje się coraz bardziej marginalna. Może on być jednak przydatny dla innych wyszukiwarek. Poza tym jeśli dobrze dobierzemy słowa kluczowe, możemy je później wykorzystać np. do stworzenia alfabetycznego indeksu haseł lub chmury znaczników (ang. tag cloud).

<meta name="Description" content="Opis">

Rola tego znacznika jest dwojaka: opis który podamy pojawi się w większości wyszukiwarek po odnalezieniu naszej strony (ciekawy opis może zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony), a po drugie wiele wyszukiwarek również tutaj szuka słów kluczowych, dlatego przynajmniej niektóre wyrazy kluczowe z poprzedniego znacznika powinny występować i tutaj - to zwiększy pozycję strony w rankingu. Trzeba pójść na pewien kompromis: uwzględnić odpowiednią liczbę wyrazów kluczowych dla wyszukiwarek przy jednoczesnym zachowaniu zachęcającego opisu dla czytelników.

Zaleca się nie przekraczanie w opisie 150 znaków.

Obecnie znacznik ten nie ma żadnego wpływu na pozycję w rankingu wyszukiwania Google. Jednak jego rola nadal jest bardzo ważna, ponieważ często wyświetla się w wynikach wyszukiwania jako opis strony. Ciekawy tekst może zachęcić użytkownika do kliknięcia w link, co bezpośrednio wpłynie na wzrost odwiedzin serwisu.

Tytuł

<title>Tytuł</title>

Tytuł strony również pojawia się wynikach wyszukiwania, a ponadto najczęściej jest wyświetlany na belce tytułowej przeglądarek. Jednak jest jeszcze jedno bardzo ważne znacznie tego znacznika: ma on duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, dlatego także tutaj należy umieścić podstawowe słowa kluczowe. Często tytuł znanych serwisów ma następujący format:

Nazwa serwisu - wyrażenia kluczowe

Jest to dobry pomysł, ponieważ użytkownikowi najpierw ukazuje się przyjazny tytuł serwisu, a dopiero potem wyrażenia kluczowe, które niekoniecznie muszą go interesować. Natomiast jeśli chodzi o podstrony, coraz częściej spotyka się kolejność odwrotną, tzn.:

Tytuł artykułu - Nazwa serwisu

lub

Tytuł artykułu - Tytuł działu - Nazwa serwisu

Odwrócona kolejność w tytułach poza stroną główną jest korzystna, ponieważ tytuł artykułu zwykle lepiej opisuje zawartość danej podstrony niż nazwa serwisu, a słowa kluczowe umieszczone na początku mają większe znaczenie.

Wpisywanie tytułu w postaci np. "Strona główna" albo "Bez tytułu" jest poważnym błędem, który może skutkować niższą pozycją w rankingu wyszukiwania.

Najlepiej, jeśli długość tytułu nie przekracza 60 znaków (wliczając spacje i znaki interpunkcyjne), a maksymalnie 80 znaków. Oczywiście wpisanie dłuższego tytułu nie spowoduje odrzucenia strony z wyników wyszukiwania, a jedynie jego przycięcie.

Inne miejsca na słowa kluczowe

To wbrew pozorom nie wszystkie miejsca, gdzie można umieścić ważne słowa kluczowe. Oczywiście niezwykle duże znaczenie mają słowa umieszczone bezpośrednio w treści strony (szczególnie głównej). Problem w tym, że nie możemy ich tam wpisywać tyle, ile byśmy chcieli, bo strona stanie się po prostu nieczytelna dla człowieka. Niektóre wyszukiwarki traktują jednak "mocniej" wyrażenia umieszczone w takich miejscach jak: tytuły (szczególnie pierwszego rzędu), treść alternatywna obrazków (atrybut alt="..."), dymki narzędziowe odsyłaczy (atrybut title="...") albo tekst (opis) samych odsyłaczy. Dodatkowe punkty można również dostać, jeśli ważne słowo kluczowe znajduje się bezpośrednio w adresie strony. Lepiej jest także jeśli sam adres jest krótszy.


Więcej na temat pozycjonowania i optymalizacji (SEO) znajdziesz w serwisie:

Linki

W większości przedstawionych wcześniej metod możliwe jest pewne oszukiwanie wyszukiwarek, ponieważ to autor strony wpisuje słowa kluczowe, które przecież mogą nie mieć nic wspólnego z treścią. Można swobodnie wpisać wyrażenia które są najczęściej wyszukiwane i tym sposobem próbować zwiększyć oglądalność strony. Na dłuższą metę nie jest to jednak dobre rozwiązanie, ponieważ jeśli czytelnik nie znajdzie na naszej stronie spodziewanych informacji, to prawdopodobnie więcej już na nią nie powróci. Poza tym jeśli wyszukiwarki zorientują się, że chcemy je oszukać, mogą na zawsze usunąć stronę z wszelkich wyników wyszukiwania! Twórcy wyszukiwarek już dawno zauważyli możliwość oszustwa i dlatego starają się mu przeciwdziałać. W jak sposób? Najpopularniejsza obecnie wyszukiwarka Google zwraca coraz mniejszą uwagę na powyższe metody, a swój ranking opiera w dużej mierze na linkach. Podobny algorytm stosują również inne znane wyszukiwarki. Jeśli na różnych stronach internetowych jest wiele linków do Twojego serwisu, to strona jest wysoko w rankingu. Dodatkowo bardziej liczą się linki ze stron popularnych, o zbieżnej tematyce, które są już wysoko na listach wyszukiwania. Taki system naprawdę trudno oszukać, a przynajmniej jest to dużo bardziej czasochłonne.

Bannery i buttony

Wymień się buttonami lub bannerami z jak największą liczbą stron, a szczególnie tych bardziej znanych (inna sprawa jak namówić ich właścicieli do wymiany :-). Jeśli trudno Ci znaleźć chętnych, możesz się zapisać do jednego bądź nawet kilku systemów wymiany bannerów (adresy znajdziesz w rozdziale: Darmowe komponenty). Taka wymiana polega na tym, że umieszczasz na swojej stronie (albo lepiej na wszystkich podstronach) banner systemowy, który powoduje wyświetlanie reklam innych uczestników systemu, a w zamian za to Twój banner jest wyświetlany na innych stronach. Podstawą oceny przydatności takiego systemu jest tzw. ratio - np. ratio = 2:1 oznacza, że na każde 2 wyświetlenia bannerów systemowych na Twoich stronach, otrzymasz 1 wyświetlenie Twojego bannera u innych uczestników systemu. Zatem im wyższa jest druga liczba ratio (w stosunku do pierwszej), tym lepiej, bo Twój banner będzie częściej wyświetlany. Następne pojęcie z tym związane to CTR - jest to procentowy stosunek ilości kliknięć w banner do ilości jego wyświetleń. Im wyższy CTR, tym wyższa skuteczność reklamy. Przy czym należy zauważyć, że są dwa rodzaje wskaźnika CTR: Twojego banneru wyświetlanego na innych stronach (skuteczność Twojej reklamy) oraz bannerów wyświetlanych w Twoim serwisie (skuteczność reklamy na stronach Twojego serwisu). Z naszego punktu widzenia znaczenie ma tylko pierwszy z nich, ale wiele systemów wymiany wymaga również, aby drugi wskaźnik był na określonym poziomie. Często od tego zależy także, czy Twój banner będzie wyświetlany na popularnych stronach - z wysokim CTR - czy na takich, gdzie ilość kliknięć (skuteczność reklamy) jest niewielka.

Jednak wymiana bannerem czy buttonem z wieloma serwisami to nie wszystko. Aby zachęcić użytkowników do klikania w banner, należy go odpowiednio przygotować. Samo statyczne logo serwisu to bardzo zły pomysł. Wskazane jest tutaj używanie animacji, jaskrawych kolorów, które od razu zwracają uwagę oraz napisów zachęcających do klikania. Nie należy jednak z tym przesadzać, ponieważ możemy paść ofiarą zjawiska tzw. ślepoty bannerowej (ang. banner blindness), polegającego na tym, że internauci podświadomie zaczynają pomijać wzrokiem wszelkie grafiki, które przypominają reklamy, tzn. mają standardowo przypisywane do reklam wymiary, bardzo jaskrawe kolory lub zbyt natarczywą animację. Tekst na bannerze powinien być w miarę krótki - zostawienie pewnych niedopowiedzeń może dodatkowo zachęcić do odwiedzin. Dobrze jest dobrać właściwe wyrazy na reklamie: umieszczenie napisu "za darmo" da raczej lepsze rezultaty niż np. "zadłuż się" :-). Obserwacje wykazały, że zwykle lepsze efekty przynosi zaprezentowanie wybranego produktu niż całego serwisu. Np. jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz przygotować reklamę kilku promocyjnych produktów, zawierającą ich nazwę, zdjęcie, cenę oraz przycisk "Kup" albo "Do koszyka", który od razu zachęci użytkownika do wykonania konkretnej akcji. Często dobre rezultaty dają bannery imitujące różnorakie kontrolki i okna dialogowe systemu Windows - np. przycisk OK, rozwijane menu, które zachęca do sprawdzenia co jest dalej albo pole z częściowo zakrytym tekstem i z widocznymi suwakami do przewijania treści (użytkownik chcąc zatwierdzić wybór przyciskiem OK, rozwinąć menu lub przesunąć suwaki, podświadomie kliknie banner, co spowoduje przejście do Twojego serwisu). Oczywiście powstają tutaj kontrowersje, czy nie stanowi to pewnego rodzaju próby oszukania użytkownika, jednak jeżeli kliknie on już na tak spreparowaną reklamę, można zwykle założyć, że był zainteresowany treściami na niej zawartymi. W każdym jednak przypadku reklama na bannerze nie powinna sugerować dotarcia do innych treści, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Co prawda atrakcyjne hasła mogą zachęcić użytkowników do klikania, ale jeśli potem nie otrzymają tego, czego oczekiwali, szybko opuszczą serwis, a nawet mogą do niego zupełnie stracić zaufanie, więc zapewne nigdy już nie powrócą. Nie będę tutaj więcej się nad tym rozwodził, ponieważ w sieci znajdziesz mnóstwo artykułów opisujących jak zrobić skuteczny banner. Często są one zamieszczone nawet na stronach systemów wymiany bannerów.

Ważne jest, aby przestrzegać przyjętych wymiarów bannerów (468x60 lub 400x50 pikseli - ten drugi rozmiar przyjął się szczególnie w polskim Internecie) oraz buttonów (88x31 pikseli). Pilnuj również, aby pliki bannerów i buttonów nie miały zbyt dużej objętości, ponieważ wydłuża to wczytywanie strony i zmniejsza prawdopodobieństwo kliknięcia. Zmniejszenie objętości można uzyskać przez kompresję graficzną obrazków, którą obsługuje praktycznie każdy bardziej zaawansowany program graficzny.

Nie bój się przesadnie konkurencji - wymiana linków może przynieść pozytywny rezultat szczególnie na stronach o podobnej tematyce. Raczej trudno będzie znaleźć czytelników, którzy zechcieliby przenieść się na stronę np. o motoryzacji, poprzez kliknięcie linku na stronie z wierszami :-). Zyskujesz na tym podwójnie: czytelnicy będą mogli przenieść się na Twoją stronę bezpośrednio z innych serwisów, a ponadto podniesiesz swoją pozycję na listach wyszukiwania (dzięki pojawieniu się nowych linków do Twojej strony WWW).

Ta forma reklamy była zdecydowanie najmniej lubiana przez czytelników stron WWW. Powoduje ona wyświetlenie przy wchodzeniu na naszą stronę dodatkowego okienka reklamowego (typu pop-up lub pop-under). Istniały nawet systemy wymiany takich okienek - podobnie jak bannerów. Chociaż taka reklama wydaje się bardzo skuteczna, bo użytkownik nie musi klikać w żaden banner, a strona i tak się otwiera, to taktyka ta nie zawsze jest dobra. Czytelnicy po otwarciu takiego okna zwykle od razu je zamykają - zatem właściwie nie wiadomo ile razy nasza strona została tylko otwarta, a ile razy ktoś się nią rzeczywiście zainteresował. Poza tym wielu internautów ma zainstalowane specjalne programy blokujące okienka pop-up. Zatem ta forma reklamy jest bardzo niebezpieczna i może czasem przynieść więcej szkód niż korzyści (zniechęcenie dotychczasowych czytelników serwisu, którzy przestaną nas odwiedzać), dlatego dobrze rozważ, czy rzeczywiście Ci się to opłaca.

Właśnie ze względu na tę uciążliwość, aktualnie prawie wszystkie przeglądarki internetowe potrafią automatycznie blokować wyskakujące okna pop-up i pop-under. Trwale zmniejszyło to popularność tej formy reklamowej. Obecnie jest ona niezmiernie rzadka (skoro i tak prawie nigdy nie działa), a wielu nowych użytkowników może wręcz nie zdawać sobie sprawy, że kiedyś okna pop-up były prawdziwą zmorą dla internautów.

Spam

Nikt nie lubi dostawać niechcianych listów :-(. Jeśli nie chcesz zostać okrzyknięty oszustem, absolutnie nie stosuj tej metody! Inną formą spamu jest np. wstawianie linków do swojej strony w miejscach do tego nieprzeznaczonych, jak np. grupy i fora dyskusyjne - z wyjątkiem przeznaczonych działów. Dla większości osób niemile widziane jest również otrzymywanie takich linków za pośrednictwem komunikatorów internetowych lub w rozmowach czat. Nadużywając tych kanałów do prezentowania odnośników własnej strony narażasz się na zablokowanie konta. Oczywiście nie ma nic złego w przesłaniu linka do własnych znajomych lub wstawieniu go np. na forum podczas dyskusji tematycznie związanej z Twoim serwisem, jednak we wszystkim trzeba mieć umiar.

Ponadto do spamu zalicza się również wszystkie działania, mające na celu sztuczne podniesienie pozycji serwisu na liście wyników wyszukiwarek sieciowych (np. Google) poprzez próby ich oszukania. Dlatego zanim zastosujesz u siebie jakąś "cudowną" poradę, sprawdź w informacjach pomocy technicznej lub FAQ udostępnianych przez większość wyszukiwarek, czy na pewno takie praktyki nie są uznawane za działania nieetyczne. W przeciwnym razie narażasz się na obniżenie pozycji swojego serwisu na liście wyszukiwania lub nawet zupełne usunięcie strony z indeksu! Odbudowanie pozycji strony może być potem bardzo trudne.

Konkursy i rankingi

Zgłaszając stronę do różnych konkursów WWW oraz rankingów stron możesz również powiększyć odwiedziny serwisu. Jeśli otrzymasz nagrodę, Twój serwis może zostać opisany w bardziej znanym portalu, co podnosi renomę Twojej strony oraz zwiększa odwiedziny - zalety są oczywiste. Rankingi stron to natomiast pewne uporządkowane zestawienia serwisów o podobnej tematyce. Ponieważ wiele osób poszukuje wartościowych stron właśnie w takich rankingach, warto dodać do nich swój serwis. Aby uzyskać wyższe miejsce w rankingach zwykle trzeba umieścić na swojej stronie specjalny button. Użytkownicy, którzy klikną w niego, zagłosują tym samym na Twoją stronę w rankingu, dzięki czemu przesunie się ona na wyższą pozycję.

Powiedz o swojej stronie

Wydawać by się mogło, że to już wszystkie podstawowe metody promocji. Zapomnieliśmy jeszcze o najprostszej, ale bardzo często niesłusznie bagatelizowanej. Możesz po prostu osobiście lub poprzez swoich czytelników powiadomić o swojej stronie innych internautów. Można to robić przez e-mail, znane komunikatory internetowe np. Gadu-Gadu czy Tlen (dobre rezultaty może dać ustawienie w statusie opisowym adresu swojej strony), informując o stronie na grupach i forach dyskusyjnych (szczególnie o zbliżonej tematyce) - możesz podać adres swojej strony w działach "Nowe strony" lub "Oceń stronę". Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wielki przyrost oglądalności może przynieść ta prosta metoda. Naprawdę warto poświęcić trochę czasu, a rezultaty same Cię zaskoczą... oczywiście, jeżeli Twoja strona jest naprawdę dopracowana i ciekawa. Inną formą powiadamiania o stronie może być postaranie się o umieszczenie jej na CD-ROMie jakiegoś znanego czasopisma (np. Internet). Niestety ta forma jest zarezerwowana tylko dla naprawdę wartościowych serwisów.

Tworzenie społeczności

Co to naprawdę oznacza? Strony WWW to coś więcej niż zwykłe książki czy czasopisma. Serwisy internetowe pozwalają na pewną interaktywność z użytkownikiem - to właśnie najważniejsza przyczyna, która sprawia, że gry komputerowe są tak popularne. Jak można zwiększyć interaktywność serwisu? Najprostsze metody to dodanie księgi gości, forum dyskusyjnego czy chat-room'u (bezpłatne dodatki na strony WWW znajdziesz w rozdziale Darmowe komponenty). Czytelnicy wpisując się do księgi, a jeszcze lepiej wypowiadając się na forum - szczególnie takim z możliwością rejestracji użytkowników i edycji profilu - czują się bardziej związani z serwisem i częściej go odwiedzają. Mają też większą skłonność powiadamiania o nim innych, co znowu zwiększa oglądalność. Natomiast chat-room'y pozwalają nawiązywać znajomości między czytelnikami serwisu, co również jest dobrą metodą zatrzymania użytkowników na dłużej.

Do księgi gości czytelnicy wpisują się zwykle tylko raz, na forum nie każdy lubi przebywać, natomiast utrzymanie dobrego chat-room'u wymaga wielu aktywnych użytkowników. Aby zapewnić stały kontakt z czytelnikami, można wprowadzić możliwość dodawania komentarzy do artykułów na stronie. Po pierwsze doda to większą interaktywność do serwisu, a po drugie następni czytelnicy widząc wcześniejsze komentarze odniosą wrażenie, że strona jest bardzo popularna. Oczywiście w takim przypadku trzeba się również liczyć z nieprzychylnymi opiniami, które naprawdę mogą człowieka zdołować - szczególnie jeśli są nieprawdziwe :-(

Poza tymi metodami bardzo dobre rezultaty daje lista subskrypcyjna (tzw. newsletter). Na pewno widziałeś takie rozwiązania w wielu popularnych serwisach. Użytkownicy którzy chcą być na bieżąco informowani o wszystkich nowościach w serwisie, podają - zwykle na stronie głównej - swój e-mail. Potem autor, kiedy wprowadzi jakieś zmiany na stronie, wysyła informacje o tym do wszystkich zapisanych. Pamiętaj, że należy dać użytkownikom możliwość wypisania się z takiej listy (tzn. usunięcia własnego adresu e-mail z bazy)! Natomiast zapisanie się na nią powinno się odbywać dopiero po potwierdzeniu zamiaru przez użytkownika, poprzez kliknięcie specjalnego linka aktywacyjnego przesłanego na podany adres e-mail - w przeciwnym razie ktoś złośliwie mógłby dodać cudzy adres e-mail do listy subskrypcyjnej! Nie udostępnienie takich funkcji to zwykły spam, a to na pewno nie przysporzy Ci zadowolonych czytelników. Oczywiście ręczne tworzenie listy subskrypcyjnej mija się z celem. Istnieją wyspecjalizowane programy, które robią to automatycznie. Większość serwisów korzysta jednak ze specjalnych skryptów (najczęściej PHP), które rozwiązują wiele problemów (bezpłatne skrypty znajdziesz również w rozdziale: Darmowe komponenty). Pamiętaj jednak, że adresów e-mail powierzonych w ten sposób, musisz pilnować jak oka w głowie. Jeśli wyda się, że wpadły w niepowołane ręce, Twój serwis zapewne straci całą - jakże trudno wypracowaną - renomę. Do Ciebie należy decyzja czy zdecydujesz się skorzystać z darmowych komponentów udostępnianych przez innych i ryzykować, że przejmą oni adresy Twoich czytelników.

Następny sposób przyciągnięcia czytelników do serwisu na dłużej to wprowadzenie mechanizmu rejestracji i logowania użytkowników. Można np. udostępniać jakieś zasoby na stronie tylko osobom zalogowanym. Chociaż rejestracja może być darmowa (taką polecam), to każdy zarejestrowany użytkownik będzie raczej pamiętał o serwisie, skoro się już w nim logował i jest bardzo prawdopodobne, że jeszcze kiedyś tu powróci. Z drugiej strony nadużywanie konieczności rejestracji i logowania odstrasza czytelników, bo choćby było ono darmowe, to trzeba poświęcić trochę czasu na rejestrację no i pamiętać kolejny login oraz hasło ;-)

Darmowe gadżety

Każdy wie, że do serwisu najbardziej przyciągają przydatne gadżety oferowane za darmo. Jeśli możesz udostępnić na swojej stronie coś takiego, na pewno skusi to więcej internautów. Ważne jest jednak, aby oferta była naprawdę przydatna i poszukiwana. Nikt przecież nie przyjmie - nawet za darmo - czegoś co mu jest zupełnie niepotrzebne i mało atrakcyjne. Dobre rezultaty daje także naprawdę przemyślany dział "Download", który współgra z tematyką strony. Nie ma sensu umieszczać tam co popadnie, lecz tylko rzeczy potencjalnie przydatne czytelnikom tej właśnie strony.

Współpraca

Po co rywalizować z konkurencją, skoro można podjąć z nią współpracę? Oczywiście nie w każdym przypadku jest to możliwe, a jeśli nawet, to wymaga zwykle daleko idących kompromisów, ale myślę, że warto spróbować. Nie od dzisiaj wiadomo jakie korzyści płyną z fuzji kilku firm - duży koncern może znacznie więcej! Inna metoda współpracy to szukanie współredaktorów serwisu. Każdy ze współautorów otrzymuje własny dział i zobowiązuje się regularnie pisać do niego artykuły. Jest to sposób przydatny szczególnie dla serwisów o bardziej rozległej tematyce i może przynieść niezwykle duże korzyści. Również ta metoda nie jest dla wszystkich, ponieważ czasami po prostu charakter strony na to nie pozwala.

Udostępnianie materiałów

Po co udostępniać część swojej pracy w innych - nierzadko konkurencyjnych - serwisach? Chociaż na pierwszy rzut oka nie widać tutaj sensu, jest to naprawdę dobra metoda promocji. Np. pod każdym naszym artykułem możemy wymagać wstawienia specjalnej stopki z naszym imieniem i nazwiskiem oraz linkiem do naszej strony, dzięki któremu czytelnik będzie się mógł przenieść do źródła. Ponadto jeśli internauta natrafi na nasze artykuły w wielu miejscach sieci, wyrobi sobie o nas i o naszym serwisie lepsze zdanie, a dodatkowo zapewniamy sobie następne linki do naszej strony WWW (wyższa pozycja na listach wyszukiwania). Oczywiście udostępniać można nie tylko artykuły, ale również grafikę, skrypty i inne ciekawe rzeczy związane z charakterem strony. Jest to jednak metoda raczej dla już popularnych serwisów, ponieważ nikt nie będzie chciał umieszczać materiałów mało znanej osoby, chyba że są naprawdę dobre i potrafimy o tym przekonać innych.

Podsumowanie

To na pewno jeszcze nie wszystkie metody zwiększania popularności stron WWW, niemniej przedstawione w tym rozdziale porady powinny Ci przynajmniej pomóc wybić się z internetowego "szumu informacyjnego". Niektóre z opisanych sposobów są bardzo proste i nie powinny nikomu sprawiać problemów, a inne są bardziej skomplikowane. Jedne dają szybkie rezultaty, a na wynik innych trzeba czekać nieraz bardzo długo. Jednak każdy może wybrać jakąś formę promocji - im jest ich więcej, tym lepsze rezultaty uzyskamy. Człowiek uczy się całe życie, a realia w sieci zmieniają się niemal każdego dnia. Żeby być na bieżąco, trzeba ciągle pogłębiać swoją wiedzę. Dlatego zachęcam do większego zainteresowania się tym tematem.


Masz jakieś pytania lub komentarze? Znasz inne skuteczne rodzaje promocji stron WWW? Zachęcam do dyskusji na forum (online).

Jeśli chcesz zamieścić ten artykuł w swoim serwisie WWW