Przejdź do treści

Wstęp

ECMAScript

ECMAScript jest językiem skryptowym ogólnego przeznaczenia. W czystym ECMAScript nie da się jednak napisać żadnego rzeczywistego programu, ponieważ definiuje on jedynie składnię języka, podstawowe typy danych oraz ogólne funkcje biblioteczne. Brakuje natomiast API, dzięki któremu użytkownik mógłby wprowadzić dane do programu, GUI pozwalającego sterować aplikacją oraz sposobu na zaprezentowanie danych wyjściowych.

Po co zatem powstał taki język programowania, w którym nie można napisać żadnego programu? :-) Istnieje szereg praktycznych języków, które implementują ECMAScript, ale dodatkowo zapewniają brakujące mu funkcje:

  • JavaScript - dynamiczne efekty na stronach WWW i rozbudowane aplikacje web (w tym gry online)
  • ActionScript - programowanie animacji wektorowych i gier online w technologii Flash
  • node.js - język działający po stronie serwera (podobnie jak np. PHP)

W tych językach jak najbardziej można tworzyć rzeczywiście działające aplikacje, a wszystkie one opierają się właśnie na ECMAScript. Dlatego zachęcam wszystkich do nauki języka, o którym śmiało można powiedzieć, że to właśnie w nim zaprogramowana jest sieć WWW.

Bardzo duża objętość tematu nie daje możliwości szybkiego opracowania całości kursu JS, tak aby był w pełni kompletny. Jeżeli jednak ta tematyka będzie się cieszyć dużym zainteresowaniem wśród czytelników, na pewno kurs będzie stale uzupełniany o nowe części.

Źródła

Komentarze

Zobacz więcej komentarzy