Przejdź do treści

Odsyłacze - HTML

Blokada indeksowania odsyłaczy <a nofollow ugc sponsored>

Jak zablokować indeksowanie wybranych odnośników ze strony przez wyszukiwarki sieciowe?

Blokada indeksowania wybranych odsyłaczy <a nofollow>

<a href="http://adres strony" rel="nofollow">...</a>
<a href="https://adres strony" rel="nofollow">...</a>

Polecenie określa sposób zachowania się robotów-indekserów, czyli specjalnych programów zbierających informacje o stronach w Internecie, wykorzystywane później przez wyszukiwarki.

Element <meta name="robots" content="nofollow"> powoduje, że roboty sieciowe nie będą podążać za żadnymi linkami umieszczonymi w dokumencie. Czasami jednak chcielibyśmy zablokować uwzględnianie tylko wybranych odsyłaczy. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce, kiedy wstawiamy na swojej stronie system komentarzy. Spammerzy lub spamboty (automaty spamujące) często wpisują komentarze bez żadnej konkretnej treści, ale za to przeładowane linkami do stron, które chcą zareklamować. Aby uczynić takie linki nieistotnymi dla robota wyszukiwarki Google, należy dopisać do wszystkich odsyłaczy np. z komentarzy dodatkowy atrybut rel="nofollow".

Takie linki zostaną zignorowane przez robota wyszukiwarki Google, zatem być może zniechęci to spammera do umieszczania ich na naszej stronie, a nawet jeśli nie, to przynajmniej nie damy mu satysfakcji i nie przyczynimy się do nieuczciwego wypromowania kolejnej bezużytecznej strony 🙂

Przesłanką do użycia atrybutu rel="nofollow" może być sytuacja, kiedy nie chcemy, aby nasza strona była kojarzona z witryną, do której odsyłamy. Może to mieć miejsce np. w następujących przypadkach:

  • Serwis docelowy zawiera niewłaściwe, nieaktualne, nieprawdziwe bądź niskiej jakości treści.
  • Przytaczamy link do obcego artykułu, z którym się nie zgadzamy - np. w celu jego krytyki.
  • Witryna ta stanowi naszą bezpośrednią konkurencję.
  • Ze względu na ochronę reputacji marki nie chcemy, aby nasz serwis był kojarzony z kontrowersyjnymi treściami dostępnymi na stronie, do której odsyłamy.
  • Nie chcemy, aby nasza witryna pojawiała się, nawet przypadkiem, w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe związane z serwisem, do którego odsyłamy.
  • Podejrzewamy, że witryna do której odsyłamy, może stosować nieuczciwe praktyki SEO - tzn. metody niedozwolone przez Google i innych dostawców wyszukiwarek, mające na celu oszukanie algorytmu wyszukiwania poprzez sztuczne podwyższenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • Obawiamy się, że w nieodległej przyszłości serwis docelowy może zakończyć swoją działalność, a wtedy jego domena (adres) może zostać przejęta przez osoby trzecie i zaczną się tam pojawiać nieodpowiednie treści.

Treść tworzona przez użytkowników <a ugc>

<a href="http://adres strony" rel="ugc">...</a>
<a href="https://adres strony" rel="ugc">...</a>

Istnieje wiele różnych przesłanek, z powodu których potencjalnie moglibyśmy chcieć zablokować indeksowanie wybranych linków umieszczonych na naszej stronie. Aby wskazać, o jaką konkretnie przyczynę nam chodzi, warto to określić w sposób jednoznaczny. Dlatego jeśli obawiamy się, że linki w komentarzach naszej witryny mogą stanowić spam i nie chcemy, aby z tego powodu nasza strona straciła reputację, a przez to pozycję w wynikach wyszukiwania, możemy użyć atrybutu z wartością rel="ugc" (ang. user generated content). Wskazuje on, że odnośnik taki nie został umieszczony przez właściciela serwisu, ale jego użytkowników.

Historycznie w wyszukiwarkach najpierw została wprowadzona obsługa atrybutu rel="nofollow". Wszystkie inne wartości pojawiły się później. Z tego powodu niektóre wyszukiwarki mogą ich nie obsługiwać. Aby zabezpieczyć się przed taką sytuacją, można ustawić w tym samym linku kilka wartości. Nie robimy tego jednak poprzez dodanie kolejnego atrybutu rel="...", ale dopisujemy do już istniejącego kolejne wartości rozdzielając je spacjami. Na przykład:

<a href="http://adres strony" rel="ugc nofollow">...</a>

Linki sponsorowane <a sponsored>

<a href="http://adres strony" rel="sponsored">...</a>
<a href="https://adres strony" rel="sponsored">...</a>

Wyszukiwarka Google w dużej mierze uzależnia pozycję strony w wynikach od liczby odnośników, które do niej prowadzą z innych serwisów.

Umieszczanie na swojej stronie nieoznaczonych płatnych linków reklamowych jest niezgodne z wytycznymi Google. Karą za takie postępowanie może być ręczne obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania albo nawet usunięcie z nich całego serwisu.

Dlatego jeśli chcemy umieścić na własnej stronie płatne odnośniki sponsorowane, koniecznie należy je oznaczyć atrybutem rel="sponsored".

Komentarze

Zobacz więcej komentarzy

Facebook