Przejdź do treści

HTML / Nagłówek i treść

Pytania i odpowiedzi

Poniżej znajdziesz wykaz najczęściej zadawanych pytań z tego rozdziału wraz ze zwięzłymi odpowiedziami i gotowymi do użycia przykładami kodu HTML. Aby sprawdzić bardziej szczegółowy opis, kliknij odnośnik "Zobacz więcej..." pod wybraną odpowiedzią.

Jak określić w jakim języku (mówionym) jest napisana strona WWW?

Jak ustawić język strony w HTML?

Ustawienie języka strony WWW - np. polskiego lub angielskiego - nie jest obowiązkowe, ale ułatwia zadane m.in. automatycznym tłumaczom tekstu. Aby ustawić język strony najlepiej do znacznika obejmującego cały dokument dodać odpowiedni atrybut - np.: <html lang="pl">...</html>. Należy jednak przy tym pamiętać, że w pliku *.html może się znajdować tylko jeden taki znacznik. Zatem odpowiedni atrybut dodajemy do już istniejącego elementu, a nie wstawiamy nowego!

Zobacz więcej...

O czym informuje atrybut np. lang="pl" dla znacznika HTML?

Wskazuje on na język, w jakim jest napisana treść zawarta na stronie. Na przykład lang="pl" oznacza język polski, lang="en" - angielski, lang="de" - niemiecki, lang="fr" - francuski, lang="it" - włoski, lang="es" - hiszpański.

Zobacz więcej...

Jak zmienić tytuł strony, który wyświetla się na górze okna przeglądarki oraz w wyszukiwarkach sieciowych?

Co to jest tytuł strony?

Tytuł strony to tekst, który zwykle pojawia się na karcie przeglądarki ze stroną oraz w wynikach wyszukiwania np. Google.

Zobacz więcej...

Gdzie można umieścić <title>?

Znaczniki <title>...</title> należy umieścić w dowolnym miejscu nagłówka dokumentu - tzn. wewnątrz elementu <head>...</head>. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że w pliku *.html może się znajdować tylko jeden nagłówek dokumentu. Zatem znacznik tytułu strony dodajemy wewnątrz istniejącego elementu, a nie wstawiamy nowego! Ponadto w pliku *.html powinien się znajdować tylko jeden tytuł strony.

Zobacz więcej...

O czym nie należy zapominać pisząc stronę WWW po polsku?

Jak ustawić kodowanie polskich znaków HTML?

Aby na stronie wyświetlały się poprawnie wszystkie polskie znaki diakrytyczne, w nagłówku strony - tzn. w dowolnym miejscu wewnątrz elementu <head>...</head> - trzeba wstawić tzw. deklarację strony kodowej. Najczęściej stosowanym zapisem jest w tym przypadku: <meta charset="utf-8">. Oprócz tego konieczne jest dysponowanie odpowiednim edytorem HTML, który obsługuje polski alfabet.

Zobacz więcej...

Jak ustawić utf-8 HTML?

utf-8 to nazwa tzw. strony kodowej, dzięki której wszystkie znaki na stronie - w tym polskie litery - poprawnie się wyświetlają w przeglądarce internetowej. Aby ustawić taką stronę kodową, wystarczy w dowolnym miejscu nagłówka strony - tzn. wewnątrz elementu <head>...</head> - wstawić następujący znacznik: <meta charset="utf-8">. Należy jednak przy tym pamiętać, że w pliku *.html może się znajdować tylko jeden nagłówek dokumentu. Zatem deklarację strony kodowej dodajemy wewnątrz istniejącego elementu, a nie wstawiamy nowego!

Zobacz więcej...

W jaki sposób zachęcić internautów aby odwiedzili Twoją stronę? Jak wstawić opis, który wyświetli się w wyszukiwarkach (Google)?

Jak sprawdzić meta description?

Znacznik <meta name="description"> może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania np. Google, ale normalnie nie jest widoczny na stronie. Aby go sprawdzić, można podejrzeć kod źródłowy strony. W systemie Windows najczęściej robi się to za pomocą kombinacji klawiszy Ctrl+U.

Zobacz więcej...

Jak dodać opis strony HTML?

Aby dodać opis strony, który może pojawić się potem w wynikach wyszukiwania np. Google, trzeba w dowolnym miejscu nagłówka strony - tzn. wewnątrz elementu <head>...</head> - wstawić np. następujący znacznik: <meta name="description" content="Tu podaj opis twojej strony">. Należy jednak przy tym pamiętać, że w pliku *.html może się znajdować tylko jeden nagłówek dokumentu. Zatem opis strony dodajemy wewnątrz istniejącego elementu, a nie wstawiamy nowego! Ponadto w pliku *.html powinien się znajdować tylko jeden opis strony.

Zobacz więcej...

W jaki sposób podwyższyć pozycję strony WWW w wyszukiwarkach (Google)?

Jak wpisać słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to lista wyrazów rozdzielonych przecinkami, które wskazują, o jakiej tematyce jest strona. Można je wpisać w nagłówku dokumentu - tzn. w dowolnym miejscu wewnątrz elementu <head>...</head> - używając następującego znacznika: <meta name="keywords" content="wyraz1, wyraz2, wyraz3...">. Jednak ponieważ tak wstawione słowa kluczowe nie wyświetlają się normalnie na stronie, w przeszłości twórcy witryn internetowych nadużywali tego sposobu. Dodawali oni wiele nieadekwatnych ale bardzo popularnych wyrazów kluczowych do swoich serwisów licząc na to, że dzięki temu ich strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania np. Google. Z tego powodu obecnie znacznik ten jest zupełnie ignorowany przez większość wyszukiwarek internetowych. Dlatego aby skutecznie dodać słowa kluczowe do swojej strony, najlepiej je wstawić bezpośrednio w treści, tak żeby były widoczne dla czytelnika.

Zobacz więcej...

Jak dobrać słowa kluczowe SEO?

SEO to skrót z języka angielskiego: Search Engine Optimization - czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Jest to zbiór działań mających na celu poprawienie miejsca strony w wynikach wyszukiwania np. Google. Jednym z nich są odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Zastanów się, jakie wyrazy mogą chcieć wpisać w wyszukiwarce użytkownicy, aby trafić na Twoją stronę. Dobrym pomysłem może być również śledzenie trendów - jeśli coś jest aktualnie bardzo popularne, zapewne więcej użytkowników będzie szukać witryn na ten temat. Pamiętaj jednak, że aby słowa kluczowe były skuteczne, powinny się znaleźć również w sposób naturalny w treści Twojej strony.

Zobacz więcej...

W jaki sposób ułatwić indeksowanie (wyszukanie) strony WWW przez roboty wyszukiwarek sieciowych (Google) lub sprawić, aby strona nie była odnajdowana przez wyszukiwarki?

Co to są roboty HTML?

Witryn w całym Internecie jest tak dużo, że niemożliwe byłoby przeszukiwanie ich wszystkich w czasie rzeczywistym - tak jak plików na dysku lokalnym komputera. Dlatego każda wyszukiwarka internetowa (np. Google) posiada własnego robota (albo w skrócie po prostu bota). Jest to specjalny program, który nieustannie odwiedza wszystkie strony w Internecie i zapisuje ich przetworzoną treść w swojej bazie danych. Następnie kiedy użytkownicy wpisują określone słowa kluczowe, wyszukiwarka odczytuje potrzebne informacje z tej bazy danych, aby błyskawicznie wyświetlić jak najlepiej pasujące wyniki. Należy się liczyć z tym, że baza danych wyszukiwarek może nie być cały czas aktualna. Dlatego jeśli wprowadzisz na swojej stronie jakieś zmiany albo dodasz nową podstronę, efekt będzie widoczny w wynikach dopiero, kiedy robot wyszukiwarki ponownie odwiedzi i przetworzy Twoją stronę.

Zobacz więcej...

Co to jest meta robots?

To znacznik, który można wstawić w nagłówku dokumentu HTML - czyli wewnątrz elementu <head>...</head>. Pozwala on sterować widocznością strony w wynikach wyszukiwania np. Google. Na przykład <meta name="robots" content="noindex"> spowoduje, że strona nie powinna być w ogóle widoczna w wynikach wyszukiwania.

Zobacz więcej...

Jak zablokować indeksowanie zdjęć lub plików z określonego katalogu?

Czym jest plik robots.txt?

Plik robots.txt to specjalny dokument tekstowy, dzięki któremu możemy sterować widocznością dokumentów, zdjęć i innych plików z naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania np. Google.

Zobacz więcej...

Gdzie jest plik robots.txt?

Plik robots.txt nie jest obowiązkowy. Jeśli twórca witryny zdecydował się go dodać, musi się on znajdować w głównym folderze ze stroną WWW i mieć dokładnie taką nazwę (ważna jest również wielkość liter!). Na przykład jeśli serwis znajduje się pod adresem https://www.example.com/, to adres pliku powinien być następujący: https://www.example.com/robots.txt.

Zobacz więcej...

W jaki sposób pozbyć się zduplikowanych (powielonych) stron z wyników wyszukiwania?

Co to jest strona kanoniczna?

Jeżeli w serwisie internetowym ta sama lub bardzo podobna podstrona znajduje się pod kilkoma różnymi adresami, strona kanoniczna wskazuje na jej podstawową wersję. Najczęściej będzie to po prostu dokument z najkrótszym adresem. W wynikach wyszukiwania np. Google zwykle pojawi się właśnie tylko strona kanoniczna, a pozostałe jej duplikaty zostaną pominięte.

Zobacz więcej...

Jak oznaczyć stronę kanoniczną?

Oznaczenie strony kanonicznej nie jest obowiązkowe. Warto to jednak zrobić, jeśli w serwisie mamy zduplikowane dokumenty. W przeciwnym razie wyszukiwarka będzie się sama próbowała domyślić, która z wersji jest podstawowa - co nie zawsze może być zgodne z naszymi założeniami. Aby oznaczyć stronę kanoniczną, we wszystkich dokumentach z powtarzającą się treścią (z wyjątkiem strony, którą chcemy wskazać jako wersję podstawową), trzeba wstawić w nagłówku dokumentu - czyli w dowolnym miejscu wewnątrz elementu <head>...</head> - następujący znacznik: <link rel="canonical" href="adres strony podstawowej">. Na przykład jeśli w naszej witrynie zarówno pod adresem https://www.example.com/ jak i https://www.example.com/index.html znajduje się identyczna treść, w tym drugim dokumencie możemy dodać znacznik: <link rel="canonical" href="https://www.example.com/">.

Zobacz więcej...

Co zrobić, aby strona WWW była automatycznie odświeżana co określony czas?

Co to jest odświeżanie strony?

Odświeżenie strony to ponowne jej wczytanie, tak aby zobaczyć wszystkie ewentualne zmiany, które na niej zaszły. W większości przeglądarek internetowych odświeżenie strony odbywa się poprzez wciśnięcie klawisza F5. Możliwe jest również odświeżenie strony z pominięciem pamięci podręcznej - poprzez kombinację klawiszy Ctrl+F5. Może to być przydatne zwłaszcza, kiedy wprowadziliśmy zmiany w elementach osadzonych na stronie (np. obrazkach), ale ciągle widzimy ich poprzednią wersję.

Zobacz więcej...

Jak ustawić automatyczne odświeżanie strony?

Aby wymusić automatyczne odświeżenie strony np. po upływie 60 sekund, wystarczy umieścić w nagłówku dokumentu - tzn. gdziekolwiek wewnątrz elementu <head>...</head> - następujący znacznik: <meta http-equiv="refresh" content="60">. Należy jednak przy tym pamiętać, że w pliku *.html może się znajdować tylko jeden nagłówek dokumentu. Zatem znacznik odświeżenia strony dodajemy wewnątrz istniejącego elementu, a nie wstawiamy nowego! Pamiętaj również, że zbyt krótki czas odświeżania strony może spowodować nadmierne użycie łącza internetowego użytkowników oraz dodatkowe obciążenie serwera z Twoją stroną, przez co strona może zacząć działać wolniej.

Zobacz więcej...

Jak wstawić przekierowanie na stronie WWW, czyli automatycznie wczytać inną stronę?

Jak działa redirect?

Redirect oznacza automatyczne przekierowanie użytkownika do innego adresu. Może to być przydatne, jeśli dokument albo nawet cały serwis został przeniesiony pod nowy adres. W takiej sytuacji po wejściu na stary adres przeglądarka automatycznie wczyta nową stronę, bez potrzeby klikania użytkownika w dodatkowe odsyłacze.

Zobacz więcej...

Jak ustawić przekierowanie na inną stronę?

Aby po wejściu na stronę natychmiast automatycznie przekierować użytkownika na nowy adres (np. https://www.example.com/), wystarczy wstawić w nagłówku dokumentu - tzn. gdziekolwiek wewnątrz elementu <head>...</head> - następujący znacznik: <meta http-equiv="refresh" content="0; url=https://www.example.com/">. Należy jednak przy tym pamiętać, że w pliku *.html może się znajdować tylko jeden nagłówek dokumentu. Zatem znacznik przekierowania dodajemy wewnątrz istniejącego elementu, a nie wstawiamy nowego!

Zobacz więcej...

W jaki sposób wstawić ikonę obok adresu strony WWW?

Jaki rozmiar ikony strony?

Ikona strony powinna mieć rozmiary 16x16 pikseli. Ponadto format graficzny *.ico umożliwia zapisanie w jednym pliku kilku ikon o różnych wymiarach. W ten sposób można dodatkowo zapisać ikonę o wymiarach 32x32 piksele, co może być przydatne, jeśli użytkownicy będą chcieli umieścić skrót do strony na pulpicie swojego systemu operacyjnego.

Zobacz więcej...

Jak zrobić ikonę strony?

Ikona strony może się wyświetlać w przeglądarce internetowej na karcie ze stroną oraz w wynikach wyszukiwania np. Google. Do przygotowania ikony możemy użyć dowolnego programu graficznego, który obsługuje format *.ico (np. darmowy GIMP). Obrazek ikony powinien mieć wymiary 16x16 pikseli. Należy go zapisać w pliku o nazwie favicon.ico (ważna jest również wielkość liter!) w głównym folderze ze stroną WWW. Na przykład jeśli serwis znajduje się pod adresem https://www.example.com/, to adres pliku ikony powinien być następujący: https://www.example.com/favicon.ico.

Zobacz więcej...

Jak ustawić ikonę w HTML?

Aby ustawić ikonę strony, która została zapisana w pliku favicon.ico, należy umieścić w nagłówku dokumentu - tzn. gdziekolwiek wewnątrz elementu <head>...</head> - następujący znacznik: <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico">. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że w pliku *.html może się znajdować tylko jeden nagłówek dokumentu. Zatem ikonę dodajemy wewnątrz istniejącego elementu, a nie wstawiamy nowego!

Zobacz więcej...

Komentarze

Zobacz więcej komentarzy

Facebook